Viens zvans rada pārmaiņas

Anderss Olsons ir Intrum komandas vadītājs Zviedrijas zvanu centrā Gēteborgā. Viņš skaidro, kā viņa komanda palīdz cilvēkiem, kuru dzīvi sarežģījuši parādi.

Anderss Olsons nelīdzinās tipiskam parādu piedzinējam, kādus parasti ļaudis mēdz iztēloties. Lai gan viņš jau piecus ar pusi gadus ir grupas vadītājs Intrum zvanu centrā Gēteborgā, reizēm viņš joprojām jūtas pārsteigts, ka strādā šajā nozarē.

“Ja kāds man reiz būtu teicis, ka strādāšu parādu atgūšanas nozarē, domāju, ka es būtu par to pasmējies,” saka 36 gadus vecais zviedrs. “Tomēr šis ir vissarežģītākais algotais darbs, kāds man jebkad ir bijis, un veids, kādā mēs veicam savu darbu, ir diezgan atšķirīgs no tā, kā es to iztēlojos un kā citi cilvēki to parasti iztēlojas.”

Kavēto saistību konsultanti, nevis parādu piedzinēji

Olsons un viņa komanda nav bezjūtīgi parādu piedzinēji – pareizāk viņus būtu dēvēt par parādu konsultantiem.

Viņš to salīdzina ar padomdevēju, pie kura vēršas, ja kaut kas nogājis greizi. Tāpat kā cilvēks dodas pie zobārsta ar sāpošu zobu, viņš var vērsties pie Intrum, lai risinātu ar parādu saistīto problēmu – katru dienu uzņēmuma darbinieki visā Eiropā konsultē 50 000 cilvēkus, kuriem ir grūtības ar parādu samaksu.

Šī pieeja ir saistīta ar sociālo atbildību, kas ir Intrum sirds un atspoguļojas arī Olsona darbības pamatā.

“Ierastā pieeja, zvanot kādam un jautājot, vai viņš samaksās savu parādu vai nē, nedarbojas. Daži cilvēki, ar kuriem runājam, dzīvo parādos jau 30 vai 40 gadu.

Nereti viņi nestāsta ģimenes locekļiem vai draugiem par savām finanšu problēmām – daudziem šis joprojām ir tabu vai kaunu izraisošs temats. Turklāt varbūt viņiem jau reiz bijusi saskare ar citu parādu piedziņas aģentūru, kas saziņā bijusi nelaipna – kādēļ gan lai viņi gribētu būt atklāti ar svešinieku sarunā pa tālruni?

Katram zvanam, ko veicam vai saņemam, ir misija mainīt cilvēku domas, par to, kas esam un kā strādājam. Mēs strādājam, lai iegūtu cilvēku uzticību un panāktu, ka viņi katru mēnesi samaksā kaut daļu no parāda.”

Tas nav realitātes šovs televīzijā

Doma, ka cilvēki dzīvo parādos gadiem ilgi, ir biedējoša, dažiem no mums tā pat šķiet mistiska. Tomēr Olsons skaidro, ka apstākļi vairumam parādnieku nav tādi, kā tos atspoguļo TV realitātes šovos, kuros redzami cilvēki ar nevaldāmiem tērēšanas paradumiem, kuru prioritāte ir Gucci kurpju vai Harley Davidson motocikla iegāde, nevis pārtikas iegāde vai rēķinu samaksa.

“No cilvēkiem, ar kuriem runājam, 99,9 % nav tādi, kādus mēs viņus iedomājamies. Parādnieki, par kuriem rūpējamies, ir cilvēki ar vairākiem parādiem, kurus piemeklējusi kāda neveiksme – viņi zaudējuši darbu, izšķīrušies, piedzīvojuši krīzi vai ģimenes traģēdiju. Viņi ir pieņēmuši nepareizus finanšu lēmumus, ar kuriem ir jātiek galā.”

Olsons savai komandai vienmēr saka, lai tā neskaita parādniekus, bet domā par konkrēto cilvēku, ar kuru runā.

“Daži cilvēki ir vienaldzīgi pret saviem parādiem, savukārt citi nevēlas par tiem runāt. Tādēļ mēs cenšamies uzzināt vairāk par cilvēku sapņiem, varbūt parādi viņus attur no pārcelšanās uz lielāku dzīvokli vai no laulībām – lai kas tas būtu, mēs varam palīdzēt viņiem sasniegt savus mērķus.

Esmu lepns par veidu, kādā strādājam, kā redzam cilvēkus un kā par viņiem rūpējamies. Var teikt, ka vienlaikus mēs esam gan skolotāji, gan psihologi, gan motivētāji, gan pārdošanas speciālisti, gan arī parādu konsultanti.”

Šī pieeja sniedz rezultātus. Olsons stāsta par cilvēkiem, kuri ir pārsteigti un priecīgi par to, kā pret viņiem izturas Intrum zvanu centrā, un jūtas motivēti beidzot atmaksāt parādus.

Palīdzam arī uzņēmumiem

Protams, šajā sadarbībā ir arī otra puse. Kā ar uzņēmumiem, kuriem kāds ir parādā naudu?

“Esmu redzējis tirdzniecības uzņēmumu darba otru pusi. Esmu pieredzējis, kā pat nelieli nenomaksāti parādi var radīt izmaiņas attiecībā uz uzņēmuma personālu, radot jautājumus – vai uzņēmums var turpināt darboties, vai var pieņemt darbā vairāk cilvēku?

Ja mēs panākam, ka parādā esošais cilvēks maksā kaut nelielu summu katru mēnesi, tas šiem uzņēmumiem var nozīmēt ļoti daudz.”

Ja jūs cīnāties ar parādiem, paceliet klausuli!

Ja Olsonam būtu tikai viens padoms, ko sniegt personām ar parādu problēmām, tas būtu: “Paceliet klausuli! Es zinu, tas var būt biedējoši, un, iespējams, jūs sākumā jutīsieties neērti, bet mēs varam jums palīdzēt.

Jo ilgāk jūs gaidāt, jo sliktāk kļūst. Jo ātrāk jūs pastiepjat roku, jo ātrāk mēs varam jums palīdzēt.”